Az alkoholos italok reklámjáról

Az alkoholos italok reklámjáról

nevtelen.jpg

„A jó magyar bor a legjobb orvosság”

(Komáromi János Péter, Vas vármegyei főorvos 1715.)

Néhány száz évvel ezelőtt a magyar emberek számára az alkohol volt az általános csodaszer. Ma is tetten érhetőek a házi gyógymódok között olyan hiedelmek, melyek a torokfájásra, gyomorpanaszokra egy kupica pálinkát ajánlanak orvosságként.

Az 1700-as években számos orvos hirdeti a bor univerzális gyógyító erejét, pedig már 1772-ben megjelent magyar fordításban is az egészségügyi felvilágosító irodalom egyik korai munkája, ami sorra megcáfolja azokat az előítéleteket, melyek a szeszes italok táperejéről és bizonyos gyógyító hatásáról a közvéleményben élnek.

A mai orvostudomány azonban nem ajánlja az alkohol gyógyászati alkalmazását. A gyomor- bélrendszeri panaszok, görcsök esetén például a simaizom ellazító hatása révén csökkentheti ugyan a tüneteket, egyéb káros hatásai azonban magát a betegséget súlyosbíthatja.

Az alkohol gyógyító hatásába vetett hit, azonban nagyon erős volt még az 1900-as évek tájékán is. Különféle előnyöket tulajdonítottak a szeszes italoknak, melyeket jól szemléltetnek a korabeli plakátok, reklámok.

„Fél az infulenzától? Fáj a torka? Öblögessen naponta borral!”

 A fenti szlogen 1942-ből, a „Pannónia” sör reklámja pedig az 1930-as évekből származik. Keletkezésük majd kétszáz évvel az alkohol gyógyító, tápláló hatását megkérdőjelező orvosi irodalom megjelenése utánra tehető. Láthatjuk, hogy számos az 1900-as évek első évtizedeiben született alkoholos italt forgalmazó vállalat a társadalomban megszilárdult hiedelmekre alapozza termékmarketingjét. Ekkor még nem léteztek az alkohol reklámozásával kapcsolatosan szigorú szabályok, mint manapság.

 magyar_kereskedelmi_es_vendeglatoipari_muzeum_gyujtemenye.jpg

A kép forrása: Vendéglátóipari Múzeum Plakát tár

 

Szabályok a hiteles információk és a kiskorúak védelmében

Napjaink reklámtörvénye szerint már nem jelenhetnének meg olyan hirdetések, mint amit a „Pannónia sör” plakátján láthatunk. Ugyanis a 2008. évi XLVIII. törvény értelmében tilos alkoholtartalmú ital olyan reklámja, amely gyermek-, illetve fiatalkorúaknak szól, gyermek- vagy fiatalkorút mutat be, azt állítja, vagy olyan benyomást kelt, hogy az alkoholnak gyógyászati tulajdonsága van.

A „Pannónia” sör plakátja az alkohol tápláló hatását hangsúlyozza, amellett, hogy egy fiatal fiút láthatunk söröskorsókkal a kezében. A bemutatott plakátok célcsoportja a dolgozó korú férfiak, ahogy az 1927-ben megjelent LITTKE pezsgő reklámé is. Míg előbbi az alkohol egészségmegőrző hatását választja a termék iránti kereslet elősegítésére, LITTKE a szexualitással hozza összefüggésbe népszerűsíteni kívánt alkoholos italát.

 4fb2f294-b34b-4f03-90a5-237acb94b6fd.jpeg

A kép forrása: Országos Széchényi Könyvtár Plakát és kisnyomtatványtár

 

Ma már nem lehet alkoholt reklámozni a vágyott, de nem valós tulajdonságaival

 

Manapság a Pannonia sör másik, 1910-ből származó reklámcélú képeslapja sem jelenhetne meg az illusztráció alatt olvasható sorokkal, melyek az alkohol vágyott hatásait helyezik a fókuszba. Egy mai reklámban nem szerepelhetne többek között a „legjobb búfelejtő „gyomor erősbítő” „szerelemre gyujto” tulajdonság, mivel a szabályok szerint tilos az alkoholtartalmú ital olyan reklámja, amely azt a benyomást kelti, hogy az alkohol fogyasztása hozzájárul a társadalmi- vagy szexuális sikerhez, serkentő vagy nyugtató hatású, azt állítja, vagy olyan benyomást kelt, hogy az alkohol személyes konfliktusok megoldásának eszköze lehet.

 

a26f65d2-8e14-4019-83b0-a497142ddfe9.jpeg

Pannónia sör (1910) Hirschfeld S. Sörgyár Rt. Pécs, Képeslap

Hogyan változott az alkohol termékek ábrázolása a mai reklámokban

 

A termékek fő célcsoportja továbbra is az aktívan dolgozó férfiak. Talán nem meglepő, hogy az elmúlt évtizedekben és napjainkban egyaránt erre a rétegre összpontosít a legtöbb szeszes ital reklám, hiszen ma Magyarországon a férfiak a legnagyobb alkoholfogyasztók. Ehhez köthetően az alkohol okozta megbetegedések vonatkozásában ők a legveszélyeztetettebbek. Például egy Pécs méretű városban közel 200 férfi halálát okozza évente a túlzott alkoholfogyasztás, illetve annak szövődményei.

Érdemes megjegyezni az utóbbi években megfigyelhető tendenciát, miszerint megjelentek a mértékletességet is hangsúlyozó reklámok. Jelentős változás az alkoholos italok reklámozása kapcsán, hogy a minőség egyre fontosabb érték, melyet a mértékletességgel összefüggésben ábrázolnak.

 

Ez az írás az Ezerarcú iszákosság vándorkiállítás „Az alkoholos italok reklámjáról” elnevezésű tablója kapcsán készült. Az INDIT Közalapítvány és a Drogprevenciós Munkacsoport közös kiállítási anyaga az addiktológiai problémák szélesebb kontextusát mutatja be, így többek között a jelenség történeti, jogi, népegészségügyi, néprajzi és művészettörténeti vonatkozásaiból ad ízelítőt. Tárlatszervezéssel kapcsolatos információk: alter.indit@gmail.com és ter.indit@gmail.com.

 

Hivatkozások:

  • Kárpáti Endre (1979): A Magyarországi Alkoholizmus Elleni Küzdelem múltjából, Medicina, Budapest
  • évi XLVIII. törvény a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól
  • Littke (1927) Littke Pezsgőgyár (Pécs), Országos Széchényi Könyvtár Plakát és kisnyomtatványtár
  • „Pannónia” sör (1930-as évek) Pannonia Sörfőző Rt. Vendéglátóipari Múzeum Plakát tár
  • Pannónia sör (1910) Hirschfeld S. Sörgyár Rt. Pécs, Képeslap
  • EGÉSZSÉGJELENTÉS (2016): Információk a népegészségügyi beavatkozások célterületeinek azonosításához a nem fertőző betegségek és az egészségmagatartási mutatók elemzése alapján. 28. oldal
  • KSHBaranya megye Számokban (2013) 5.oldal

 

Szerző: Nagy Tímea

Megosztom Facebookon! Megosztom Twitteren! Megosztom Tumblren!